Wat is dat eigenlijk? Een infographic. Nou, it’s all in the name! Een grafische weergave van informatie, een ‘info-graphic’. En zo’n infographic kan gaan over de gekste onderwerpen.
Maar wanneer en waarom gebruik je een infographic en hoe zou zoiets eruit moeten zien? Ik ga het je vertellen! Lees snel verder.
Wanneer zet je een infographic in?
Vroeger kwam je vaak infographics tegen in kranten en magazines. Het doel? Informatie duidelijker en aantrekkelijker overbrengen bij de lezers. Tegenwoordig zie je ze steeds minder vaak in kranten, maar daarentegen verschijnen ze regelmatig online.
Een infographic kan een proces verduidelijken, een enquete samenvatten of een handleiding zijn. Je komt ze vaker tegen dan je misschien denkt. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de instructiekaart in een vliegtuig, tabelletjes bij het nieuws of de matrixborden op de snelweg die aangeven op welk gedeelte van de ringweg file staat.
Een infographic wordt dus vaak ingezet wanneer er veel en/of complexe informatie overgebracht moet worden op een simpele en snelle manier. Maar dit is niet de enige reden, bedrijven gebruiken infographics ook om klanten te inspireren, en een verhaal overzichtelijker en schematischer aan ze te vertellen. Een beeld zal de klant langer bij blijven dan een stuk tekst. Daarbij kun je in een infographic vaak veel informatie kwijt op een relatief klein oppervlakte en is daarom gemakkelijk te delen via bijvoorbeeld social media.
Welke inhoud is geschikt voor een infographic?
Een infographic kan over alles gaan. Van gebruiksaanwijzingen om een meubel in elkaar te zetten (denk aan bijvoorbeeld de Ikea) tot de werking van een biologisch ecosysteem.
Belangrijk is om betrouwbare data te hebben of een ingewikkeld verhaal dat je schematischer wil vertellen zodat de informatie gemakkelijker en/of sneller te begrijpen is. Zorg ervoor dat de informatie die je wil overbrengen goed samenhangend is, met een duidelijk doel en/of conclusie. Een infographic is meestal alleen functioneel wanneer het één onderwerp of proces uitlicht. Als je niet aan deze punten voldoet maar je wil je publiek wel inspireren of je tekst aantrekkelijker maken, dan kun je beter niet voor een infographic kiezen, maar voor een illustratie.
Waarom werkt een infographic?
De hersenen van mensen zijn nou eenmaal beter en sneller in het opslaan van visuele content dan in tekstuele content. Vaak kunnen onze hersenen in één oogopslag al informatie halen uit een visueel beeld. Er kan dus veel informatie in beperkte ruimte en tijd overgedragen worden, wat in sommige beroepen erg handig kan zijn. Daarbij is een infographic ook nog eens begrijpelijk voor iedereen. Duidelijke visuele symbolen zullen in elke taal begrepen worden. Maar ook kan een infographic ervoor zorgen dat je iemand inspireert, gemakkelijker dan wanneer je dezelfde informatie tekstueel zou hebben gepresenteerd. Dit kan je natuurlijk op verschillende manieren goed inzetten!
En hoe ziet een goede infographic er dan uit?
Het belangrijkste is om uit een bulk van informatie en tekst de belangrijkste punten te filteren. Stel jezelf de vraag: Wat is het belangrijkste dat naar voren moet komen? En welke informatie heeft de kijker nodig om dit te begrijpen?
Vanuit hier kun je de infographic gaan opbouwen. Gebruik altijd herkenbare symbolen en iconen die terugkeren. Het geeft een onduidelijk beeld wanneer er voor hetzelfde verschillende iconen of symbolen worden gebruikt. Wanneer je gebruik maakt van universele symbolen is een infographic in elke taal te begrijpen. En omdat je infographic zo gemakkelijk gedeeld kan worden is het verstandig om ervoor te zorgen dat je infographic herkenbaar is en voorzien van een logo. Dus zorg ervoor dat de infographic aansluit op de huisstijl van je bedrijf, gebruik dezelfde kleuren, fonts, iconen en symbolen, die ook op de website en in andere uitingen gebruikt worden.
Belangrijk is dat de infographic overzichtelijk en geordend is, zodat de kijker er gemakkelijk zijn informatie uit kan halen. En als laatste tip; zorg dat het beeldend is! Want een infographic met veel tekst, maakt dat de kijker nog steeds veel moet lezen voor de informatie is overgebracht. En ga je voorbij aan het doel van de infographic.
Wil jij een infographic om je verhaal te verduidelijken?
Neem dan vrijblijvend contact met mij op voor de verschillende mogelijkheden.