Er poppen steeds meer restaurants uit de grond, als horecaondernemer moet je opvallen tussen al deze verschillende concepten. Waarom kiest een gast voor jouw restaurant? Tegenwoordig draait het helaas niet alleen maar om goed eten en een goede service. Gasten komen ook voor de sfeer en beleving. Naast een goede service, goed eten en een geschikt interieur verbind je gasten ook aan je met een goede en opvallende menukaart. De menukaart is tenslotte het visitekaartje van jouw restaurant. Iedere klant krijgt dit in handen, dus hier ligt een grote kans om de beleving van jouw restaurant te verkopen aan de gast. Een groot deel van de ervaring van de gast hangt hiermee samen, en deze ervaring moet de reden worden waarom elke gast de volgende keer weer bij jou een tafeltje reserveert.
Hieronder licht ik vijf onderwerpen uit die ervoor zorgen dat jouw menukaart een positieve bijdrage levert aan de beleving van de gast. En waar je als horecaondernemer uiteindelijk ook nog wat aan kunt verdienen.
TIP 1. Creëer een beleving voor de gast
Zoals al eerder vermeld draait het niet alleen meer om goed eten en een top bediening. Gasten zijn op zoek naar een beleving wanneer ze een avondje uit zijn. Een onderdeel hiervan is de menukaart, deze krijgt iedere gast te zien, jouw visitekaartje, jouw verkoop moment!
• Van belang is dat de menukaart aansluit op de huisstijl van jouw restaurant. Het interieur, de website en je menukaart moeten één sfeer en stijl uitademen. Dit zorgt voor consistentie en dat maakt dat de gast vertrouwen in je krijgt.
• Met je menukaart kun je echt uitpakken. Zorg ervoor dat het een ‘hebbeding’ wordt. Je gasten zullen hierover praten met vrienden die wellicht de menukaart ook eens in het echt willen bekijken. Wordt een menukaart meegenomen? Zie dit als een compliment!
• Naast het feit dat je menukaart een eyecatcher kan zijn, moet je niet de praktische functie van de menukaart uit het oog verliezen. We bedienen de gast, dus gebruiksvriendelijkheid staat voorop. Zorg ervoor dat de kaart overzichtelijk is maar bovenal goed leesbaar. Zeker wanneer er alleen sfeer verlichting aanwezig is.
• De menukaart is je visitekaartje en moet dus vlekkeloos zijn. Het is de representatie van jouw restaurant. Dus scheurtjes, kreukels en vlekken zijn zonde. Deze oneffenheden kunnen grotendeels voorkomen worden door gebruik te maken van het juiste materiaal. Er bestaat bijvoorbeeld speciaal papier wat niet kan scheuren (synaps) en er zijn verschillende coatings voor over het papier die ervoor zorgen dat kleine vlekken en vieze vingers met een natte doek weg te vegen zijn.
TIP 2. Voorkom keuzestress bij de gasten
Iets wat je als horecaondernemer wilt voorkomen is dat je gast keuzestress ervaart. Onbewust heeft dit een negatieve invloed op de beleving van de gast. Er zijn een aantal manieren waarop je deze keuzestress zo veel mogelijk kunt voorkomen.
• Geef de gast niet te veel om te kiezen. Dit zorgt ervoor dat de gast niet meer weet waar hij uit kan kiezen. Er is dan te veel informatie die verwerkt moet worden. Tevens kan de gast gaan twijfelen of het eten wel van kwaliteit is, er lijkt dan geen specialiteit of eenduidige richting te zijn gekozen.
• Als de gerechten gereduceerd zijn tot +/- 10 voor- en hoofdgerechten kun je de gast helpen kiezen. Zorg ervoor dat je een specialiteit benoemt op de menukaart en laat deze opvallen. Dit gerecht kan veel zeggen over je restaurant. Is dit een veelgevraagde klassieker, op een speciale manier bereid, of ga je voor een bijzonder en wat meer experimenteel gerecht?
• Daarnaast is het belangrijk dat de kaart logisch is opgebouwd. Zo zorgt overzicht voor minder keuzestress. Deel de menukaart in naar de verwachtingen van de gast. Met een traditionele kaart begin je met de lunch, gevolgd door de voorgerechten, hoofdgerechten en de desserts. Wanneer de menukaart ingewikkelder is dan de standaardindeling denk ik graag met je mee over goede opties en de verwachtingen van de gast.
TIP 3. Geld maakt niet gelukkig
Iets anders wat keuzestress kan veroorzaken is de prijs. Je wilt dat gasten hun gerechten kiezen aan de hand van wat ze lekker lijkt, niet afhankelijk van de prijs. Om je gast hierin te helpen en de keuzestress dus te verminderen, kun je de prijs ‘onzichtbaar’ maken. Daarbij zijn er verschillende tactieken om je gast door de menukaart heen te leiden.
• Zorg ervoor dat de gast zo min mogelijk een link legt met geld op de menukaart. Dit doe je door geen gebruik te maken van eurotekens, komma’s en overbodige nullen in een bedrag. Dus waar je eerst € 10,50 schreef, schrijf je nu 10.5. Op deze manier zorg je ervoor dat de gast minder denkt aan het geld wat een gerecht hem of haar gaat kosten. Dit bevordert de keuze naar smaak.
• De prijs van het gerecht is ook het minst belangrijk. Je kunt er daarom in de opmaak rekening mee houden om de prijs kleiner, lichter en dunner weer te geven. De prijs heeft geen prominente plek op de menukaart nodig, eerder het tegenovergestelde.
• Ook de gasten die nog steeds op de centen letten kun je sturen door je menukaart. Zet bijvoorbeeld het duurste gerecht bovenaan. Dit zorgt ervoor dat andere gerechten in prijs extra meevallen en eerder gekozen zullen worden.
• Daarnaast is er een ongeschreven regel dat gasten een gerecht met veel omschrijving meer waard vinden dan een gerecht met weinig omschrijving. Wanneer een gerecht veel uitleg of ingrediënten bevat is het logisch dat dit gerecht duurder is dan een gerecht met weinig ingrediënten en of omschrijving.
TIP 4. Vertel jouw verhaal
Eerder heb ik het al gehad over de beleving waar gasten naar op zoek zijn. Deze beleving vinden ze in de sfeer van het restaurant en het uiterlijk van de menukaart, maar vergeet de inhoud niet. Wat maakt het dat deze gasten terug moeten komen naar jouw restaurant. Wat is jouw USP (Unique Selling Point) waar ligt jouw kracht, wat is jouw verhaal?
• Vertel de gast over dat bijzondere gerecht of de ingrediënten die je gebruikt. Is er een speciale samenwerking met een lokale boer, of heeft dit specifieke gerecht een zeer lastige bereiding? Dit geeft het gerecht en daarom ook jouw restaurant een extra waarde mee. Laat dit ook zien op de menukaart en geef dit gerecht extra aandacht op de kaart.
• Ook het ontstaan van het restaurant of een bijzonder verhaal van de chef-kok kan voor empathie zorgen bij de gast. Laat ze weten waar je bent begonnen en waar je doelen liggen. Dit is niet voor elke menukaart geschikt maar er zijn nog vele andere mogelijkheden om dit verhaal aan de gast te vertellen.
TIP 5. Duidelijke taal
Wanneer jij jouw verhaal vertelt aan de gast, zorg dan wel dat dit duidelijk en helder is. Ook moet het verklaarbaar zijn. Zet geen onzin op de kaart en verkoop geen praatjes. Wat je vertelt moet helder en relevant zijn.
• Niet alleen je verhaal moet in duidelijke taal geschreven zijn, ook de omschrijving van de gerechten moet helder zijn. Afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken is het soms verstandig om lastige begrippen uit te leggen of anders te verwoorden. Richt jouw restaurant zich meer op het hogere culinaire segment, dan zijn duurdere woorden wel belangrijk, zo laat je zien dat je verstand hebt van wat je verkoopt.
• Zorg ervoor dat er consistent omschreven wordt. Een mooi voorbeeld uit de praktijk is bijvoorbeeld: Friet, frites of frietjes. Er is in deze geen goed of fout, kies het woord dat bij jouw restaurant past en zorg voor een consistente doorvoering.
• Een standaard volgorde van omschrijving zorgt voor rust bij de gast. Omschrijf eerst het hoofdbestanddeel van het gerecht, dan de sides en als laatste de saus. Probeer ook te voorkomen dat ingrediënten uit de naam van je gerecht worden herhaald in de omschrijving van het gerecht. Dit zorgt ook voor meer rust op de kaart en dus voor het oog van de gast.
Vijf tips samengevat en dan?
Dat zijn bij elkaar een hoop tips en de meeste kun je direct doorvoeren op jouw menukaart. Nu is het natuurlijk zo dat niet alle tips even goed bij jouw restaurant passen. Zorg ervoor dat je de voor jouw bruikbare tips meeneemt en de overige tips in je achterhoofd houdt. Kijk hoe deze tips passen binnen jouw restaurant, je doelgroep en je doel.
Het is vooral belangrijk dat je goed nadenkt over welke gerechten je wilt laten opvallen bij je gasten. Zorg ervoor dat jouw gerechten opvallen en niet de prijs. Wordt jouw menukaart een eyecatcher? Zorg er dan voor dat de menukaart er verzorgt uitziet, binnen de huisstijl past en echt iets toevoegt aan jouw restaurant. Hier vind je wat voorbeelden van menukaarten die een aantal van deze technieken toepassen.
Het is altijd goed om te kunnen sparren met iemand over je plannen voor een nieuwe menukaart. Deze tips hebben je wellicht heel wat wijzer gemaakt maar kom je er alleen nog niet uit en wil jij hulp bij het maken van je nieuwe menukaart? Aarzel niet en neem vrijblijvend contact op. Ik denk graag met je mee over hoe we deze tips het beste voor jouw restaurant kunnen inzetten.