Kleur bekennen
Het gebruik van kleur in je logo en huisstijl is belangrijker dan je denkt. Ons onderbewuste koppelt verschillende emoties en waarden toe aan bepaalde kleuren. Dit betekent dat wanneer je de juiste kleuren voor jouw bedrijf inzet, je de klant onbewust al een bepaald gevoel kunt meegeven. En dit alleen al doordat ze naar jouw logo kijken, niet gek toch?
Het is natuurlijk niet zo dat door gebruik van een bepaalde kleur de klant altijd een product of dienst afneemt. Maar het kan er wel mede voor zorgen dat de klant jouw bedrijf boven dat van een ander kiest. Hieronder laat ik een paar voorbeelden zien waarin grote merken hun imago koppelen aan een bepaalde kleur, maar eerst is het handig om te weten welke kleur nu eigenlijk welke emotie of waarde bij ons oproept.
Kleurensymboliek
Paars: Creatief | Spiritualiteit | Luxe | Energie | Daadkracht
Rood: Blijdschap | Leiderschap | Passie | Energiek | Kracht
Oranje: Vriendelijk | Innovatief | Modern | Humor | Jeugdig
Geel: Optimisme | Geluk | Communicatie | Intelligentie | Besluitvorming
Groen: Duurzaamheid | Natuurlijk | Groei | Hulpverlenend | Betrouwbaar
Blauw: Zakelijk | Betrouwbaar | Oprecht | Professioneel | Ontspanning
Bruin: Landelijk | Buiten | Stoer | Authentiek | Traditioneel
Grijs: Zakelijk | Neutraal | Evenwichtig | Rust | Kundig
Wit: Puur | Eerlijk | Zuiver | Schoonheid | Ruimte
Zwart: Dominant | Krachtig | Duister | Invloed | Inzicht
Kleurgebruik van bekende merken
Als je de betekenis van de kleuren zo ziet staan begint het misschien al te dagen. Bedrijven die de kleur rood als hoofdkleur in hun logo gebruiken zijn vaak energievol en stimulerend. Denk maar eens aan de logo’s van bijvoorbeeld Coca Cola, Netflix, en Lego. Dit zijn allemaal leiders op de markt die een duidelijke message hebben, namelijk dat je vrolijk wordt wanneer je hun diensten of producten afneemt. Een ander goed voorbeeld is de kleur blauw. Grote merken zoals Oral B, IBM en HP gebruiken de kleur blauw als hoofdkleur in hun logo. Veel van ons schrijven de waarden betrouwbaar en professioneel (de kenmerken van blauw) ook toe aan deze merken.
Hoe kies je een kleur voor jouw bedrijf?
Met jouw merk en/of bedrijf heb je een bepaald doel. En om dit doel te behalen is het belangrijk dat je de juiste identiteit uitstraalt naar klanten toe. Een groot onderdeel hiervan is het logo, dit is iets wat klanten vaak als eerste zullen zien. Wil je dat jouw bedrijf vertrouwen uitstraalt dan kan het zijn dat de kleur blauw het beste bij jouw bedrijf past. Richt jouw bedrijf zich meer op duurzaamheid, groei en hulpverlening? Dan is groen de kleur die daar het beste bij past.
Het is dus belangrijk dat je zelf weet waar jouw bedrijf voor staat en wat je wilt uitstralen naar de klant toe. Het kleurenschema kan je een heel eind op weg helpen met het bepalen van basis- of hoofdkleur voor je logo. Vergeet echter niet dat dit geen bepalende factor hoeft te zijn. Binnen deze kleuren zijn nog een tal van verschillende tinten en het is natuurlijk ook mogelijk om kleuren te combineren.
Kleuren in het kwadraat
Het kiezen van een juiste kleur voor het logo kan lastig zijn. Ik raad het af om te-veel basiskleuren in het logo en de huisstijl te verwerken. Dit zorgt meestal voor veel chaos en een onherkenbare huisstijl. Het beste is om voor 1 basiskleur te gaan en deze basiskleur te ondersteunen met maximaal 2 andere kleuren. Deze manier van kleurgebruik zorgt ervoor dat een logo of huisstijl herkenbaar blijft en daardoor meer vertrouwen wekt bij de klant.
Er zijn natuurlijk altijd een paar uitzonderingen op de regel. Zo hebben bijvoorbeeld Google, Windows en Ebay 4 basiskleuren in hun logo. Door streng en consistent gebruik van de kleuren en vormen in de huisstijl blijft dit echter alsnog voldoende herkenbaar.
Kleurverschil
Je hebt het vast al eens opgemerkt: ieder beeldscherm verschilt van kleur. Wat er bij jou als fris appeltjesgroen uitziet, ziet er bij je buurman uit als een soort modderig groen. Dit komt doordat niet elk beeldscherm op dezelfde manier gekalibreerd is. Hetzelfde geldt voor de kleuren online en offline. Je beeldscherm maakt gebruik van RGB (de kleuren rood, groen en blauw) en print is (vaak) in CMYK (de kleuren cyaan, magenta, yellow en key. Waarin key voor zwart staat). Bij het drukken van een grote oplage is het verstandig dat er een proefdruk opgevraagd wordt. De proefdruk laat zien of de gewenste kleur ook daadwerkelijk op het papier geprint wordt. Op deze manier kun je vervelende en vaak dure teleurstellingen voorkomen. Verschillende kleurprofielen van drukkerijen en papierkleur hebben namelijk allemaal invloed op hoe de kleur er uiteindelijk uit komt te zien.
Om de huisstijl te bewaken en ervoor te zorgen dat de kleur bij elk nieuw ontwerp (zowel online en offline) hetzelfde is, kan het verstandig zijn om alle kleurcodes in een huisstijlgids vast te leggen. Voor digitaal betekent dit de RGB kleuren, voor print de CMYK. Vergeet ook de PMS (Pantone Matching System) kleurcode niet. PMS kleuren zijn gestandaardiseerde kleuren die bij elke drukker bekend zijn en gebruik je bijvoorbeeld voor het bedrukken van een verpakking, signing of speciale prints.
Elk bedrijf kan profiteren van een goede huisstijlgids. Ik help je graag bij het opstellen van een werkbare gids, waarmee je ervoor zorgt dat jouw huisstijl altijd consistent doorgevoerd kan worden. Fouten voorkomen is natuurlijk beter dan herstellen!
Speciale kleuren in print
Tegenwoordig is er zoveel mogelijk. Naast de kleuren die we met RGB of CMYK allemaal kunnen maken is het ook mogelijk om goud, zilver, brons of fluor kleuren te drukken. Echter zijn dit speciale en dure kleuren om te gebruiken. Het wordt daarom vaak afgeraden om deze kleuren als een basiskleur in je logo of huisstijl te gebruiken. Dit zou namelijk betekenen dat een simpele basisbehoefte zoals een visitekaartje en briefpapier gelijk in de papieren gaat lopen. Wel is het erg leuk om deze kleuren in te zetten voor speciale aangelegenheden. Op deze manier zorg je ervoor dat een product, kaart of verpakking extra opvalt.
En nu?
Er is veel mogelijk op het gebied van kleur. En kleur is een groot en belangrijk element van je uitstraling. Zorg er eerst voor dat je weet wat je wilt uitstralen. Link dit aan je doel, missie en visie van je bedrijf en stel je zelf de vraag: wat is mijn identiteit? Aan de hand van het antwoord op deze vraag kun je de kleur voor jouw bedrijf baseren op de waarden die mensen onderbewust toekennen aan kleuren. Verlies daarbij niet jouw eigen gevoel uit het oog. Deze kleurensymboliek is niet heilig. Soms is het goed om een basiskleur te ondersteunen met nog 1 of 2 andere kleuren.
Heb je hulp nodig bij het zoeken naar de juiste kleur, passend bij jouw bedrijf?
Neem dan vrijblijvend contact met mij op voor de verschillende mogelijkheden.
Lees hier meer over logo en huisstijl ontwerp.