Visitekaartjes Ouderwets?
Trots als een pauw, waren we vroeger, wanneer je belangrijk genoeg was binnen een organisatie voor een eigen visitekaartje! Maar is dat visitekaartje nog wel van nu? Zijn er niet veel gemakkelijkere manieren om elkaars contactgegevens te delen?
Natuurlijk zijn er veel manieren om je contactgegevens met elkaar te delen, maar of deze allemaal makkelijker zijn dan een fysiek visitekaartje? Laten we de voor- en nadelen even op een rijtje zetten!
Voordelen
Onderscheidend
Een visitekaartje kun je geheel personaliseren. En je kunt dit zo gek maken als je zelf wilt! Zo zorg je dat je bij de ontvanger van jouw visitekaartje een onvergetelijke indruk kunt achterlaten. Je onderscheidt je direct van alle andere en je zult hierdoor beter onthouden worden.
Tijdbesparend
Daarbij is het geven van een visitekaartje in een seconde gebeurd. Wanneer je een nummer, e-mailadres of anderen contactgegevens wilt uitwisselen ben je altijd langer bezig. Je moet dit ergens intypen of opschrijven terwijl het gemak van een kaartje geven voor beide partijen fijn is. Want tijd is geld niet waar?
Goede eerste indruk
Wanneer je een net visitekaartje kunt afleveren laat je een goede eerste indruk achter. Beter dan wanneer je snel even iets op papier krabbelt of je gegevens moet opzoeken in een telefoon.
Internationaal nog veel gebruikt
In Nederland zijn wij misschien steeds meer digitaal ingesteld, maar er zijn nog veel landen waar een visitekaartje een must have is. Dus heb jij internationale klanten, dan kun je zeker niet zonder.
Alles in 1
Je kunt zoveel informatie op het kleine kaartje zetten als je wilt. Dus niet alleen je naam, functie en bedrijf. Maar ook een e-mailadres, telefoon, webadres of je social media etc.
Nadelen
Vergeten/niet bij je hebben
Ja, dat gebeurt wel eens. En dan stap je natuurlijk alsnog over op alle andere opties, van bierviltje tot linked-in. Maar er zijn prachtige opbergboxen waarin je visitekaartjes netjes bewaard blijven, en als je deze net als je portemonnee gewoon in je tas stopt, dan kun je ze niet meer vergeten!
Kwijtraken
Wanneer je een visitekaartje aan een nieuwe klant hebt gegeven is de kans aanwezig dat hij/zij het kaartje kwijt raakt. Dat is natuurlijk erg vervelend, en digitaal gebeurt dit niet (zo snel). Toch is de kans groot dat de klant je weet te bereiken, want doordat de klant je kaartje gezien heeft, onthoudt hij de gegevens die erop staan beter dan wanneer ze digitaal gedeeld zijn!
Dus…
Het rijtje van de voordelen is toch iets overtuigender geworden dan het rijtje van de nadelen!Ben jij ook van mening dat een visitekaartje nog helemaal anno nu is?
Dan deel ik hier nog wat tips om te knallen met jouw visitekaartje:
Tip 1 Formaat
Om tussen alle standaard visitekaartjes op te vallen kun je kiezen voor een bijzonder formaat. Dit kan variëren tussen geheel eigen gestanste vormen tot een rond of vierkant formaat. Zorg er wel altijd voor dat het formaat handzaam blijft en bij iemand in z’n binnenzak past.
Tip 2 Materiaal
Je kunt je ook helemaal uitleven in verschillende papiersoorten, materialen en opdrukken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om gebruik te maken van een zilver- of goudfolie. Maar denk ook eens aan het pregen (beeld in het papier drukken zonder inkt) van je logo. En qua papiersoorten kun je het zo gek niet bedenken. Ga helemaal eco verantwoord, gebruik metallic papier, doorzichtig of ga voor een plastic variant.
Tip 3 Beeld
Zorg ervoor dat je visitekaartje past bij de branding van je bedrijf. Je huisstijl, logo, kleuren en beeld moeten op elkaar aansluiten. En verlies daarbij niet het doel uit het oog, contactgegevens delen met potentiële klanten.
Tip 4 Een functie
Wil je echt opvallen met je visitekaartje, dan kun je er een merchandise van maken. In de horeca gebruik je bijvoorbeeld het visitekaartje als bierviltje. Of druk je contactgegevens op een miniatuur surfboard als je in deze business zit.
Geïnspireerd geraakt, en besloten dat ook jij niet zonder dat visitekaartje kan?
Neem vrijblijvend contact (mailto:tamara@cocolocodesignl.nl) met mij op! Wie weet heb jij binnenkort ook zo’n onweerstaanbaar visitekaartje.